Harman Patil

Yomiuri Shimbun

Updated on
Share on FacebookTweet on TwitterShare on LinkedIn
Type  Daily newspaper
Owner(s)  Yomiuri Group
Format  Broadsheet
Political alignment  conservative
Website  www.yomiuri.co.jp
Circulation  10,021,000 (2010)
Founded  1874
Yomiuri Shimbun
Headquarters  Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan

Yomiuri news


The Yomiuri Shimbun (読売新聞, Yomiuri Shinbun) is a Japanese newspaper published in Tokyo, Osaka, Fukuoka, and other major Japanese cities. It is part of the Yomiuri Group, Japan's largest media conglomerate. It is one of the five national newspapers in Japan; the other four are the Asahi Shimbun, the Mainichi Shimbun, Nihon Keizai Shimbun, and the Sankei Shimbun. The headquarters is in Otemachi, Chiyoda, Tokyo.

Contents

Founded in 1874, the Yomiuri Shimbun is credited with having the largest newspaper circulation in the world, having a combined morning and evening circulation of 14,323,781 through January 2002. In 2010, the daily was the number one in the list of the world's biggest selling newspapers with a circulation of 10,021,000. As of mid-year 2011, it still had a combined morning-evening circulation of almost 13.5 million for its national edition. The paper is printed twice a day and in several different local editions.

Yomiuri Shimbun established the Yomiuri Prize in 1948. Its winners have included Yukio Mishima and Haruki Murakami.

ksm apology for inappropriate expressions used in comfort women articles yomiuri shimbun


History

The Yomiuri was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as Ozaki Kōyō.

In 1924, Shoriki Matsutaro took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team (now known as the Yomiuri Giants).

The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the Hochi Shimbun and became known as the Yomiuri-Hochi.

The Yomiuri was the center of a labor scandal in 1945 and 1946. In October, 1945, a postwar "democratization group" called for the removal of Shoriki Matsutaro, who had supported Imperial Japan's policies during World War II. When Shoriki responded by firing five of the leading figures of this group, the writers and editors performed the first "production control" strike on October 27, 1945. This method of striking became an important union tactic in the coal, railroad, and other industries during the postwar period. The Yomiuri employees continued to produce the paper without heeding executive orders until a police raid on June 21, 1946.

In February 2009, tie-up with The Wall Street Journal (WSJ) for edit, printing and distribution, then from March the major news headlines of the WSJ's Asian edition are summarized in the evening edition in Japanese.

It features the Jinsei Annai advice column.

The Yomiuri has a history of promoting nuclear power within Japan. During the 1950s Matsutaro Shoriki, the head of the Yomiuri, agreed to use his newspaper to promote nuclear power in Japan for the CIA. In May 2011, when the then Japanese prime minister Naoto Kan requested Chubu Electric Power Company to shut down several of its Hamaoka Nuclear Power Plants due to safety concerns, the Yomiuri responded with criticism, calling the move "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote Kan "should seriously reflect on the way he made his request." It then followed up with an article wondering about how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness." The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor.

In 2012, the paper reported that agricultural minister Nobutaka Tsutsui had divulged secret information to a Chinese agricultural enterprise. Tsutsui sued Yomiuri Shimbun for libel, and was awarded 3.3 million yen in damages in 2015 on the basis that the truth of the allegations could not be confirmed.

In November 2014 the newspaper became controversial, forced to apologize for referencing to the euphemistically named 'comfort women'.

Political stance

The Yomiuri Shimbun is conservative and sometimes considered a centre-right newspaper.

The Yomiuri newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of comfort women has been discovered", and that it regarded the Asian Women's Fund, set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history. The New York Times reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the comfort women controversy. More recently the Yomiuri editorials have opposed the DPJ government and denounced denuclearization as "not a viable option".

Other publications and ventures

Yomiuri also publishes The Japan News (formerly called The Daily Yomiuri), one of Japan's largest English-language newspapers. It publishes the daily Hochi Shimbun, a sport-specific daily newspaper, as well as weekly and monthly magazines and books.

Yomiuri Shimbun Holdings owns the Chuokoron-Shinsha publishing company, which it acquired in 1999, and the Nippon Television network. It is a member of the Asia News Network. The paper is known as the de facto financial patron of the baseball team Yomiuri Giants. They also sponsor the Japan Fantasy Novel Award annually. It has been a sponsor of the FIFA Club World Cup every time it has been held in Japan since 2006.

Locations

  • Tokyo Head Office
  • 1-7-1, Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
  • Osaka Head Office
  • 5-9, Nozakicho, Kita-ku, Osaka, Japan
  • West Japan Head Office
  • 1-16-5, Akasaka, Chūō-ku, Fukuoka, Japan

    Yomiuri Group

    The Yomiuri Group conglomerate comprises many entities, including:

  • Yomiuri Giants
  • Nippon Television Network Corporation
  • Yomiuri Telecasting Corporation
  • Chuokoron-Shinsha, Inc.
  • Yomiuriland, an amusement park
  • Yomiuri Advertising Agency (also known as "Yomiko", later sold to Hakuhodo)
  • References

    Yomiuri Shimbun Wikipedia


    Similar Topics
    Yomiuri Shimbun Building
    Moteki
    Rodney Antwi
    Topics