Suvarna Garge (Editor)

Le Figaro

Updated on
Share on FacebookTweet on TwitterShare on LinkedInShare on Reddit
Covid-19
Type  Daily newspaper
Owner(s)  Dassault Group
Founded  15 January 1826
Format  Berliner
Editor  Alexis Brézet
Le Figaro
Political alignment  (in 1995:) Gaullism (in 1995:) Liberal conservatism

Le Figaro ([lə fiɡaʁo]) is a French daily morning newspaper founded in 1826 and published in Paris. The oldest national daily in France, Le Figaro is one of the two French newspapers of record, along with Le Monde, and is one of the most widely respected newspapers in the world.

Contents

With its center-right editorial line, Le Figaro is the second-largest national newspaper in France after Le Parisien and before Le Monde, although some regional papers have larger circulations. In 2012, the paper had an average circulation of 330,952 copies per issue. The paper is published in the berliner format, switching from a broadsheet in 2009.

The newspaper is owned by Le Figaro Group, whose publications include TV Magazine and Evene. The company's chairman is Serge Dassault, whose Dassault Group has controlled the paper since 2004.

History

Le Figaro was founded as a satirical weekly in 1826, taking its name and motto from Le Mariage de Figaro, the 1778 play by Pierre Beaumarchais that poked fun at privilege. Its motto, from Figaro's monologue in the play's final act, is "Sans la liberté de blâmer, il n'est point d'éloge flatteur" ("Without the freedom to criticise, there is no true praise"). In 1833, editor Nestor Roqueplan fought a duel with a Colonel Gallois, who was offended by an article in Le Figaro, and was wounded but recovered. Albert Wolff, Émile Zola, Alphonse Karr and Jules Claretie were among the paper's early contributors. It was published somewhat irregularly until 1854, when it was taken over by Hippolyte de Villemessant.

In 1866 Le Figaro became a daily newspaper. Its first daily edition, that of 16 November 1866, sold 56,000 copies, having highest circulation of any newspaper in France. Its editorial line was royalist.

On 16 March 1914, Gaston Calmette, the editor of Le Figaro, was assassinated by Henriette Caillaux, the wife of Finance Minister Joseph Caillaux, after he published a letter that cast serious doubt on her husband's integrity. In 1922, Le Figaro was purchased by perfume millionaire François Coty. Abel Faivre did cartoons for the paper.

By the start of World War II, Le Figaro had become France's leading newspaper. After the war it became the voice of the upper middle class, and continues to maintain a conservative position.

In 1975, Le Figaro was bought by Robert Hersant's Socpresse. In 1999, the Carlyle Group obtained a 40% stake in the paper, which it later sold in March 2002. Since March 2004 Le Figaro has been controlled by Serge Dassault, a conservative businessman and politician best known for running the aircraft manufacturer Dassault Aviation, which he inherited from his father, its founder, Marcel Dassault (1892–1986). Dassault owns 80% of the paper.

In 2006, Le Figaro was banned in Egypt and Tunisia for publishing articles allegedly insulting Islam.

Le Figaro switched to Berliner format in 2009. The paper has published The New York Times International Weekly on Friday since 2009, an 8-page supplement featuring a selection of articles from The New York Times translated into French. In 2010, Lefigaro.fr created a section called Le Figaro in English, which provides the global English-speaking community with daily original or translated content from Le Figaro’s website. The section ended in 2012.

Editorial stance and controversies

Le Figaro has traditionally held a conservative editorial stance, becoming the voice of the French upper and middle classes.

The newspaper's ownership by Serge Dassault has been a source of controversy in terms of conflict-of-interest, as Dassault also owns a major military supplier and has served in political positions from the Union for a Popular Movement party. His son Olivier Dassault is a member of the French National Assembly. Dassault has remarked in an interview in 2004 on the public radio station France Inter that "newspapers must promulgate healthy ideas" and that "left-wing ideas are not healthy ideas."

In February 2012, a general assembly of the newspaper's journalists adopted a motion accusing the paper's managing editor, Étienne Mougeotte, of having made Le Figaro into the "bulletin" of the governing party, the Union for a Popular Movement, of the government and of President Nicolas Sarkozy. They requested more pluralism and "honesty" and accused the paper of one-sided political reporting. Mougeotte had previously said that Le Figaro would do nothing to embarrass the government and the right. Mougeotte publicly replied: "Our editorial line pleases our readers as it is, it works. I don't see why I should change it. [...] We are a right-wing newspaper and we express it clearly, by the way. Our readers know it, our journalists too. There's nothing new to that!"

Circulation history

In the period of 1995–96, the paper had a circulation of 391,533 copies, behind Le Parisien's 451,159 copies.

References

Le Figaro Wikipedia


Similar Topics
Hot Moves
The Struggle Will End Tomorrow
Matt Muratore
Topics
 
B
i
Link
H2
L