Sneha Girap (Editor)

Jason Leopold

Updated on
Share on FacebookTweet on TwitterShare on LinkedInShare on Reddit
Covid-19
Name  Jason Leopold
Role  Reporter
Books  News Junkie

Jason Leopold On The Line Jason Leopold Discusses Uncovering Government
Nominations  News & Documentary Emmy Award for Outstanding Interview
Similar  Kaj Larsen, Jim Czarnecki, Shane Smith, Suroosh Alvi
Profiles
Twitter

Jason leopold breaking the enron scandal


Jason Leopold is an American senior investigative reporter for BuzzFeed. He used to be an investigative reporter for Al Jazeera America and Vice News. He worked at Truthout as a senior editor and reporter, a position he left after three years on February 19, 2008, to co-found the web-based political magazine The Public Record, Leopold's profile page on The Public Record now says he is Editor-at-Large. Leopold returned to Truthout as Deputy Managing Editor in October 2009 and was made lead investigative reporter in 2012.

Contents

Jason Leopold On The Line Jason Leopold On The Google Search That Made

Leopold has written stories on BP, Enron, the California Energy Crisis, the Bush administration's torture polices, and the Plame affair. His pieces have been published in The Guardian, Asia Times, the Los Angeles Times, The Wall Street Journal, CBS MarketWatch, The Nation, and Utne Reader. He has also written about foreign and domestic policy online for publications such as The Guardian, Alternet, CounterPunch, Common Dreams, The Huffington Post, Political Affairs Magazine, The Raw Story, Scoop, ZNet and others.

Jason Leopold Investigative Reporter Jason Leopold Shares 39Horror

Interview with valerie plame part 1 with jason leopold


Career

Jason Leopold httpsuploadwikimediaorgwikipediacommonsthu

Leopold began his career in 1992, writing obituaries for The Reporter Dispatch newspaper in White Plains, New York. He became the crime and courts reporter for the Whittier Daily News in 1997 and then moved to the City News Service where he covered court trials. Leopold next worked as a city editor and reporter for the Los Angeles Times. He then worked for Dow Jones Newswires as its Los Angeles bureau chief. According to a Washington Post report, the press release for Leopold's unpublished book Off the Record stated that "He says he was fired by the Los Angeles Times 'for threatening to rip a reporter's head off'". Leopold says he quit Dow Jones Newswires in a dispute over his beat, but later learned the news service was planning to fire him because of a correction to one of his Enron stories: "Seems I got all of the facts wrong". Leopold is currently the US correspondent for 95bFM in Auckland, New Zealand.

California energy crisis

Jason Leopold This Week On The Line Trailer Jason Leopold Discusses

Leopold was referred to as "one of the most aggressive reporters" on the California energy crisis by Jill Stewart, a columnist for the now-defunct New Times LA newspaper in Los Angeles. An article Leopold wrote for CBS Marketwatch about Enron's role in the California energy crisis was cited during a floor speech by Sen. Dianne Feinstein (D-California) and read into the Congressional Record on June 10, 2003, as Congress was debating energy policy.

Enron

Jason Leopold Jason Leopold Al Jazeera America

Leopold's reporting on Enron was featured in a National Public Radio special broadcast, "Blind Trust." According to Publishers Weekly, Leopold was "one of the few reporters who'd actually interviewed Enron President Jeff Skilling" following Enron's bankruptcy in December 2001.

Salon article removal

Jason Leopold Truthout39s Jason Leopold Discusses OWS Documents Released

In September 2002, following a two-week investigation, Salon removed from its website an article authored by Leopold about Army Secretary Thomas E. White's role in the Enron collapse, due to questions about the validity of an e-mail and allegations that portions of the article had not been adequately credited to the Financial Times. The disputed e-mail was said to have been from White, telling the recipient to "Close a bigger deal to hide the loss." According to Salon, Leopold's article "used seven full paragraphs amounting to 480 words, virtually verbatim, from the FT. There were two attributions to the FT within the passage, but they appeared to apply only to the specific sentences that contained them, not to the full passage." Leopold later admitted that he had been careless by not providing the FT with additional credit, but insisted that Salon's editors had all the relevant documents, including the disputed White email, before the story was published. Paul Krugman of The New York Times, who wrote a piece based in part on Leopold's work, also had to backpedal, acknowledging that he should not have cited the e-mail.

Salon removed the story from its website and said that Leopold had plagiarized text from the FT, but the article remains in the Nexis archives. Leopold said he had slightly misquoted the email, which should have read "Close a bigger deal. Hide the loss before the 1Q". White denied sending the email in a letter he sent to The New York Times, and when Salon's editors contacted Leopold's source, the source denied speaking to him. The Village Voice reported, "Obviously, Leopold made mistakes, but it's not at all clear they justify a full repudiation of the story or a revocation of his journalistic license. As Paul Krugman told the Voice, 'Everything else in that story checked out. The substance of his reporting was entirely correct.'" Commenting on the case, Kerry Lauerman of Salon said that "Leopold definitely represents the dark side of the web ... he became this sort of hero for throngs of people online".

Books

Prior to the publication of News Junkie, Leopold's book was titled Off the Record. The book's publisher, according to The Washington Post report, said the book has been dropped for "business reasons". The Post wrote that it was canceled following reported legal threats from Steven Maviglio, the press secretary to former Governor Gray Davis, who, according to the manuscript, invested in energy companies using inside information. The author of the Washington Post story about Leopold's book, Howard Kurtz, was featured in News Junkie. Leopold called him "lazy".

In the book, Leopold also revealed many secrets about his life such as a prior drug addiction, bouts with mental illness and suicide attempts. He also disclosed how he lied to employers about a criminal conviction for larceny that took place when Leopold was in his 20s and working in the record business.

Publishers Weekly wrote of News Junkie that "While there's a lot of lying admitted to in this scrappy memoir, from Leopold's hiding of his criminal past to his playing of sources to get his scoops, it's (probably) not an untruthful memoir—indeed, it might become required reading for aspiring journalists." The book was on the Los Angeles Times' Bestsellers / Paperbacks list on June 11, 2006 and July 16, 2006.

Karl Rove indictment claim

On May 13, 2006, Leopold reported on Truthout that Karl Rove had been indicted by the grand jury investigating the Plame affair. Rove spokesman Mark Corallo denied the story, calling it "a complete fabrication". Truthout vigorously defended the story saying variously that it had two or three "independent sources," before the executive director, Marc Ash, issued a statement apologizing for “getting too far out in front of the news-cycle”. The grand jury concluded with no indictment of Rove.

In his memoir, Courage and Consequence, Karl Rove addressed the Leopold article. Rove writes that Leopold is a "nut with Internet access" and that "thirty-five reporters called [Robert] Luskin or Corallo to ask about the Truthout report". According to Rove, "Fitzgerald got a kick out of the fictitious account and e-mailed Luskin to see how he felt after such a long day".

Safety issues at BP

Leopold's investigative reporting on safety issues at BP has been cited by CNN, 60 Minutes and the Los Angeles Times.

60 Minutes cited a report by Leopold, published at Truthout as a source for their episode on May 16, 2010, about the BP oil spill and the whistleblower who was warning about a possible blowout at another BP deepwater drilling site. Digital Journal wrote up the story and also cited the Truthout report. CNN's Randi Kaye in an article also cited a report by Leopold on Mark Kovak's inside knowledge about the safety concerns at the Prudhoe Bay, Alaska BP oil field. On July 8, 2010, Los Angeles Times reporter Kim Murphy cited Leopold's investigation into neglect and cost-cutting practices at Alyeska Pipeline in her report on the resignation of Alyeska's CEO one day after Leopold's report was published at Truthout. On July 14, 2010, the United States House of Representatives Committee on Transportation and Infrastructure held a hearing in the Subcommittee on Railroads, Pipelines and Hazardous Materials. The hearing, titled "The Safety of Hazardous Liquid Pipelines (Part 2): Integrity Management," cited an investigative report by Leopold, published at Truthout as a document for the committee's investigation.

Air Force training material

In 2011, Truthout featured a story by Leopold about religious material used by the US Air Force in the training of officers on the ethics of nuclear war. The material, obtained by the Military Religious Freedom Foundation from Freedom of Information Act requests, includes slides quoting the Bible supporting the act of war and characters from the Bible fighting what the slides refer to as just wars, as well as quotes from former Nazi Wernher von Braun. The Air Force removed the material from its training regime a day after Leopold's story was published, with David Smith, chief of public affairs of Air Education and Training Command, telling Leopold (The material) "has been taken out of the curriculum and is being reviewed," and "The commander reviewed it and decided we needed to have a good hard look at it and make sure it reflected views of modern society."

Use of psycho-active drugs on Guantanamo captives

In 2010 Leopold and psychologist and human rights worker Jeffrey Kaye requested information on the use of psycho-active drugs on Guantanamo captives. Captives and former captives had been reporting medical staff collaborating with interrogators to drug captives with powerful psychoactive drugs prior to interrogation since the very first captives release. The report from the Pentagon Inspector General was declassified, and in which the Pentagon concludes that the injections were flu shots, IV hydration (sometimes post-hunger strike), and medical treatment with or without consent, and "were not mind-altering drugs for interrogation purposes". The report does say that a detainee was given a routine flu shot, and was told that the shot was a truth serum or hallucinogen "as a ruse".

Work at Vice News and usage of the Freedom of Information Act

Leopold has worked at Vice News from 2014 to date. His prolific use of the Freedom of Information Act has caused him to be labeled a "FOIA terrorist." He has been widely noted in the media as responsible for sensitive information disclosures including abusive treatment of prisoners at Guantanamo Bay.

Awards and achievements

Leopold's stories have appeared three times on Project Censored's top-25 under-reported stories of the year: once in 2004, for a story he wrote about an alleged secret meeting Arnold Schwarzenegger had with Ken Lay prior to the film star's being elected Governor of California, for a story he wrote on Halliburton in 2005, and again in 2011 for a story he wrote on a controversial "spiritual fitness test" the Army required all of its enlisted soldiers.

In 2008, Leopold received the Thomas Jefferson Award from the Military Religious Freedom Foundation.

References

Jason Leopold Wikipedia


Topics
 
B
i
Link
H2
L