Tripti Joshi (Editor)

Ahmed Benchemsi

Updated on
Share on FacebookTweet on TwitterShare on LinkedInShare on Reddit
Nationality  Moroccan
Name  Ahmed Benchemsi
Role  Journalist

Ahmed Benchemsi httpscddrlfsistanfordedufile204036downloa
Alma mater  Paris 8 University, Sorbonne, Paris’ Institut d’Etudes Politiques
Movies  The Man Who Sold The World
Education  Paris 8 University, Sorbonne, Sciences Po
Similar People  Mounir Majidi, Fehd Benchemsi, Aboubakr Jamai, Ali Lmrabet, Prince Moulay Hicham o

Ahmed benchemsi from subtle dictatorship to subtle revolution

Ahmed Benchemsi (Arabic: أحمد بن شمسي‎‎) is a Moroccan journalist. He is the founder and was the publisher and editor of Tel Quel magazine.


Ahmed Benchemsi Couchiching Institute on Public Affairs Speakers

Interview with ahmed benchemsi about morocco reforms


Ahmed Benchemsi From Subtle Dictatorship to Subtle Revolution Oslo

Benchemsi attended high school in Casablanca. He spent his freshman years in Rabat’s Mohammed V University, before joining Paris 8 University, from which he received a B.A in Finance. He later received an M.A in Development Economics from the Sorbonne, and an MPhil in Political Science from Paris’ Institut d’Etudes Politiques, aka Sciences Po.


He began as a reporter and polemicist in the Moroccan weekly La Vie Economique in 1996. After briefly serving as communication advisor for a cabinet member, he was editor in chief of Téléplus magazine in 1999. After the passing of King Hassan II, he was the correspondent in Morocco for Jeune Afrique magazine. In October 2001, he founded TelQuel, a weekly news magazine of which he became the publisher and editor. Under the editorial line “Morocco As It Is”, TelQuel covers monarchy, politics, business and culture and advocates democracy, secularism and individual freedoms. Its independent, liberal stand made it since its inception a resolute critic of the Makhzen (autocratic monarchic system) as much as of the Islamists. Both strongly attacked it in return. In 2005, TelQuel became the #1 weekly in Morocco. In 2006, Benchemsi founded Nishan, the Arabic version of TelQuel, defending the same values and editorial line. In 2008, Nishan became the #1 Arabic weekly in Morocco. In October 2010, after 4 years of confrontation with the authorities (see section “legal record”) Benchemsi was forcibly driven to close Nishan, which bankrupted as a consequence of a longstanding advertising boycott campaign, orchestrated by companies close to the royal palace. In December 2010, he quit TelQuel (in order to save it from following Nishan’s path, observers said) and left Morocco to the United States. Since January 2011, he is a political science researcher in Stanford University and an op-ed writer for international outlets such as Le Monde, Time and The Guardian.


Benchemsi’s editorials often generated controversy in Morocco. His propensity to interpellate King Mohammed VI, notably in an editorial titled The speech and the method, earned him severe critics from conservative officials. He was also repeatedly criticized for running "sensationalist" cover stories. The Salary of The King, Moroccans, How Do You Make Love?, The Jewish in Us, What if Cannabis was Legalized and Enough is enough! are some of the most controversial. A passionate advocate of secularization and individual freedoms, he often crossed swords with Moroccan Islamists—notably the editors of Attajdid, the daily mouthpiece of the Islamist Justice and Development party. A defender of Darija—the Moroccan vernacular language, a mix of Arabic, Tamazight (Berber) and European languages—, he relentlessly advocated its recognition as Morocco’s national language. Nishan was partially written in darija.

TelQuel’s editorial line got Benchemsi in trouble with the Moroccan authorities, which repeatedly prosecuted him in what Reporters Without Borders rebuked as "judicial harassment". In December 2006, after a cover story titled "How Moroccans Joke about Religion, Sex and Politics", Nishan was banned by decision of Prime minister Driss Jettou. Whereas Benchemsi and Nishan staffers received death threats as much as support letters from all over the world, the then editor-in-chief and the author of the controversial article were sued by the government for “damaging Islam”. They were condemned to 3 years suspended prison.

In August 2007, Benchemsi was interrogated during 2 days in custody about one of his editorials. 100,000 copies of TelQuel and Nishan were seized and destroyed by police forces. Benchemsi was sued for "disrespecting the King", which in Morocco is worthy of 5 years in prison. One year later, the trial was adjourned without verdict. In August 2009, 100,000 copies of TelQuel and Nishan were seized again and destroyed by the police, this time because it featured an opinion poll on King Mohammed’s public record, jointly conducted with the French daily Le Monde. “The King is above polling,” said the government spokesman before writing a violent op-ed against the two weeklies. In 2010, the same official, who is also Minister of Information, signed a vehement "open letter to Ahmed Benchemsi"

Awards and recognitions

In 1996, Benchemsi received in Casablanca, at the age of 22, the "investigative story award", granted by Morocco’s journalists union.

In 2005, he received in Brussels the Lorenzo Natali Journalism Prize, granted by the European commission to "journalists who contribute to the cause of democracy”.

In 2007, he received in Beirut the Samir Kassir Award for Freedom of the Press, granted by the European Union.

Under Benchemsi's supervision, many TelQuel and Nishan journalists received international awards, notably the RFI-Reporters without borders prize and the Press Now prize. Benchemsi completed fellowships in Newsweek and the Los Angeles Times.

He Also gave conferences in the Middle-East, Europe, the United States and India on freedom of speech in Morocco, and on Islam and Secularism.


Ahmed Benchemsi Wikipedia